CHP'li Talat Dinçer'den Bakan Bolat'a: "NCTS Faz 5 geçiş süreci sırasında yaşanan aksaklıklarla ilgili olarak Ticaret Bakanlığı, önceden bir hazırlık çalışması yapmış mıdır?"

TAKİP ET

CHP Mersin Milletvekili Talat Dinçer, Ticaret Bakanlığı'nın 17 Kasım 2024'te hayata geçirdiği NCTS Faz 5 sisteminde yaşanan ciddi aksaklıklar olduğu gerekçesiyle Ticaret Bakanı Ömer Bolat'ın yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığı'na yazılı soru önergesi verdi. Dinçer, Bolat'a "NCTS Faz 5 geçiş süreci sırasında yaşanan aksaklıklarla ilgili olarak Ticaret Bakanlığı, önceden bir hazırlık çalışması yapmış mıdır? Eğer hazırlanmışsa, bu çalışmalar neden yeterli olmamış ve aksaklıklar bu denli büyük boyutlara ulaşmıştır" diye sordu.

(ANKARA) - CHP Mersin Milletvekili Talat Dinçer, Ticaret Bakanlığı'nın 17 Kasım 2024'te hayata geçirdiği NCTS Faz 5 sisteminde yaşanan ciddi aksaklıklar olduğu gerekçesiyle Ticaret Bakanı Ömer Bolat'ın yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığı'na yazılı soru önergesi verdi. Dinçer, Bolat'a "NCTS Faz 5 geçiş süreci sırasında yaşanan aksaklıklarla ilgili olarak Ticaret Bakanlığı, önceden bir hazırlık çalışması yapmış mıdır? Eğer hazırlanmışsa, bu çalışmalar neden yeterli olmamış ve aksaklıklar bu denli büyük boyutlara ulaşmıştır" diye sordu.

CHP'li Dinçer, Bakan Bolat'a verdiği soru önergesinde 17 Kasım'da uygulamaya alınan NCTS Faz 5 sisteminde aksaklıklar olduğuna dikkati çekerek, "Özellikle Mersin Gümrük Müdürlüğü’nde, transit işlemlerinin yoğun olduğu bölgelerde ciddi gecikmeler ve tıkanıklıklar yaşanmıştır. Orta Akdeniz Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğüne bağlı gümrük idarelerinde dış ticaret erbabı ve lojistik sektörün ciddi sıkıntı ve maliyetlerle karşı karşıya getirmiştir. Antrepolardan transit ticaret kapsamında denizyolu ve karayoluyla üçüncü ülkelere sevk edilecek ürünler için transit refakat belgesi düzenlenmediğinden planlanan sevkiyatlar yapılmamış, pek çok ihracat ve transit ticaret eşyası rezervasyon yapılan gemilere yüklenemediğinden liman sahasında günlerce beklemek zorunda kalmış, bütün sınır kapılarımızda yüzlerce tırlar günlerdir geçiş için beklemektedir. NCTS Faz 5 geçiş sürecinin başında duyurulan 8-10 saatlik geçiş süresi, beklenenden çok daha uzun sürmüş ve gümrük hizmetlerinde büyük aksamalara neden olmuştur" dedi. Dinçer, "Bu aksaklıklar nedeniyle özellikle Mersin Limanı'nda sevkiyatlar yapılamamış, antrepo işlemleri durmuş ve serbest bölgelerde ciddi tıkanıklıklar oluşmuştur. Bunun yanı sıra, gümrük işlemleri sırasında yaşanan gecikmeler nedeniyle lojistik firmaları büyük işgaliye ve demoraj maliyetleriyle karşılaşmış, sanayi tesisleri ihtiyaç duydukları hammaddeyi zamanında temin edemediği için üretim kayıpları yaşamıştır. İhracatçılar ise satışlarını zamanında teslim edemedikleri için cezai şart ödemek zorunda kalmışlardır. NCTS Faz 5 geçiş sürecinde yaşanan aksaklıkların, özellikle Mersin’deki lojistik ve ticaret sektörü üzerindeki olumsuz etkilerinin bir an önce giderilmesi gerekmektedir. Ticaret Bakanlığı’nın bu konuda gerekli önlemleri alması ve sistemsel aksaklıkların bir daha yaşanmaması için gerekli reformları yapması önem arz etmektedir" ifadesini kullandı. Dinçer, Bolat'a şu soruları yöneltti:

Dinçer'den Bolat'a sorular...

"NCTS Faz 5 geçiş süreci sırasında yaşanan aksaklıklarla ilgili olarak Ticaret Bakanlığı, önceden bir hazırlık çalışması yapmış mıdır? Eğer hazırlanmışsa, bu çalışmalar neden yeterli olmamış ve aksaklıklar bu denli büyük boyutlara ulaşmıştır?

Mersin Serbest Bölgesi'nde faaliyet gösteren firmaların yaşadığı ticari tıkanıklıklar ve işlemlerin yapılamaması nedeniyle ortaya çıkan ekonomik kayıplar için Bakanlık bir destek programı veya tazminat sağlama planı yapmakta mıdır?

NCTS Faz 5 geçiş sürecindeki aksaklıkların, Türkiye’nin dış ticaret sektörü ve lojistik sektörü üzerindeki mali etkilerini göz önünde bulundurarak, Bakanlık gelecekte bu tür geçiş süreçlerinin daha verimli ve kesintisiz bir şekilde yapılabilmesi için hangi reformları hayata geçirmeyi planlamaktadır?

Geçiş sürecindeki aksaklıklar nedeniyle yaşanan ekonomik zararların telafisi için, Bakanlık herhangi bir tazminat programı veya çözüm önerisi sunmayı düşünüyor mu?

Bu programlar Bakanlık bünyenizde uzmanlar tarafından mı yoksa özel şirketler tarafından mı hazırlanıyor?
Bundan sonraki uygulanacak sistem değişikliğinde ticari faaliyetlerde aksaklık yaşanmaması için bir pilot bölge seçilerek uygulamayı hayata geçirmeyi düşünüyor musunuz?

Sistem değişikliği yıl sonun da olması ve aksaklık yaşanması, ihracat rakamlarının düşüşüne neden olmuştur. Bakanlığınız tarafından bunu nasıl değerlendiriyorsunuz?"